Online marketing speelt een steeds grotere rol binnen de marketing strategie. Online marketing is enkel een verzamelbegrip, wanneer je online marketing uit elkaar trekt dan zie je dat het bestaat uit meerdere onderdelen:
- Social media marketing
- Zoekmachine marketing
- Inbound marketing
- E-mail marketing
- Content marketing
- Buzz marketing
- Viral marketing
- Webcare
- Website design
- Online monitoring
Een veel gemaakte fout bij online marketing is dat men niet adequaat is met het bijhouden ervan, velen denken het er even bij te doen. Online marketing, ook wel internet marketing genoemd, vergt veel tijd en vraagt om een lange adem.
Het is daarom belangrijk om goed te werk te gaan. Zorg voor een goede plan van aanpak, zorg dat je weet waarom jij online actief en dus aanwezig wilt zijn.
- Zorg voor een online marketing plan
- Stel een social media beleid op
- Welke tools ga je gebruiken
- Welke online marketing onderdelen ga je inzetten
- Maak tijd vrij om het bij te houden
Online visitekaartje
Het online visitekaartje is jouw website, dit is dus de basis van jouw online marketing plan en strategie. Dit is meestal ook de plek waar je alle conversie naartoe wilt leiden. Zorg dus dat jouw website goed in order is.
Ik zie een website als een treinstation. Zou jij uitstappen op een rommelig en overzichtelijk station? Of toch liever doorreizen?
Online marketing en landbouw
Ik vergelijk online marketing altijd met landbouw. Voordat een boer het graan kan oogsten gaan er eerst een aantal fases aan vooraf.
- Het land bewerken
- Het zaaien van het graan
- Het graan wat gaat groeien
- Het oogsten van het graan
Deze fases die de landbouw ondergaat is bij online marketing niet anders.
- Het opzetten van een online marketing plan
- Het aan de slag gaan en online naamsbekendheid creëren
- Het vergroten van jouw netwerk door relevante volgers
- Het creëren van conversie en leads
Vragen?
Vragen over online marketing of één van de onderdelen? Neem dan contact met mij op, dan help ik jou graag verder.