Social Update NR. 3

In de derde social update belangrijk nieuws voor bedrijven, want WhatsApp komt met WhatsApp Business! Dat is een mooie ontwikkeling. Verder in deze update onder andere nieuws over LinkedIn Groepen, geld verdienen met YouTube en Foursquare heeft de weg naar boven gevonden.

LinkedIn

Groepen

LinkedIn gaat de groepen meer naar voorgrond brengen in zowel de web versie als de app. Groepen binnen LinkedIn zijn krachtig, maar het aantal handelingen om in de groep te komen is te veel en omslachtig. Dat vind LinkedIn ook, daarom verschijnen meldingen van de groepen binnenkort in het notificatie tabblad.

LinkedIn groups
Foto: LinkedIn

LinkedIn gaat het ook mogelijk maken om video’s te delen in de groepen. Sinds een aantal maanden is er al de mogelijkheid om video’s te uploaden naar de tijdlijn, vanaf nu dus ook in groepen. En wellicht is de volgende stap video’s uploaden op je bedrijfspagina, dat zou voor bedrijven een welkome toevoeging zijn.

LinkedIn groups
Foto: LinkedIn

Facebook

Messenger

Facebook heeft aangekondigd dat de Messenger app de komende maanden flink onder handen wordt genomen. David Marcus, de verantwoordelijke binnen Facebook over Messenger, geeft aan dat er de afgelopen jaren te veel functies binnen Messenger zijn geïmplementeerd. Denk aan de spellen, verhalen, klantenservice bots, betalingen en je kunt er ook nog mee chatten! Facebook wil terug naar de essentie waar een chat app voor bedoeld is. Wat er gaat verdwijnen is nog niet bekend, maar dat er functies uit Messenger gaan verdwijnen is één ding wat zeker is.

Watch Party

Facebook is begonnen met het testen van ‘Watch Party‘, een nieuwe functie binnen Facebook groepen. Het doel van deze nieuwe functie is het samen kijken naar video’s en erover praten. Beheerders en moderators van groepen krijgen de mogelijkheid om live video’s te starten, of reeds opgenomen video’s af te spelen in de groep. Groepsleden kunnen dan meekijken en in de video in de sidebar erover meepraten. Mooie functie met veel mogelijkheden, denk bijvoorbeeld aan webinars of videocursussen die de groepsleden op deze manier kunnen volgen.

Facebook Watch Party
Foto: Fidji Simo
Gewaardeerde nieuwscontent

Facebook is in Amerika aan het testen met het laten beoordelen van Facebookpagina’s die (nieuws) berichten verspreiden. Dit gebeurd door Facebook gebruikers, zij krijgen bijvoorbeeld de vraag wat ze van CNN en Mashable vinden. Geeft het merendeel aan dat ze Mashable meer waarderen en CNN minder, dan zullen berichten van Mashable meer getoond worden. Ongeacht of de ondervraagden de pagina’s volgen. Op deze manier probeert Facebook pagina’s te weren die vals nieuws of onzin verspreiden, zodat er meer waardevolle content in de tijdlijnen verschijnt. Mocht deze functie naar Nederland komen dan lezen jullie dat in één van de volgende Social Updates.

Stories

Facebook stories (verhalen) zijn momenteel alleen te plaatsen via een smartphone. Momenteel wordt er getest om stories te plaatsen via een desktop. Dit zal voor bedrijven en adverteerders een uitkomst zijn omdat zij vaak op kantoor achter een desktop werken. Stories zijn nu al wel te bekijken via een desktop, alleen staan de stories in de sidebar.

facebook verhalen

Hier gaat Facebook verandering in brengen. De stories zullen eerdaags in de tijdlijn getoond worden.

YouTube

Geld verdienen op YouTube

Op dit moment is de richtlijn om geld te verdienen op YouTube dat je 10.000 uur bekeken moet zijn. Dit betekend in totaal, de kijkuren van al jouw video’s bij elkaar opgeteld.  En er zat geen tijdslimiet aan wanneer je deze 10.000 uren behaald moest hebben. Maar dat gaat veranderen!

Vanaf 20 februari moeten videomakers die geld willen verdienen binnen één jaar 4.000 uur bekeken zijn én 1.000 abonnees hebben. Videomakers die momenteel al bezig zijn om die 10.000 uur te halen moeten ook per 20 februari aan deze nieuwe regels voldoen. Haal je het niet, mag je het weer één jaar proberen.

YouTube is tot deze strengere eisen gekomen vanwege negatieve publiciteit rondom YouTube filmpjes in de laatste paar maanden. Denk aan het foute filmpje van Logan Paul en de extremistische video’s die op YouTube opdoken. Ik denk dat deze strengere ervoor gaan zorgen dat het kaf van het koren gescheiden wordt met betrekking tot de velen vloggers die overal opduiken,  wat denken jullie?

WhatsApp

Business app

Al langer gaan er geruchten over WhatsApp voor bedrijven. Nu is het eindelijk zover, in een aantal landen is WhatsApp begonnen met het lanceren van ‘WhatsApp Business’. Deze nieuwe app, die voorlopig enkel voor Android beschikbaar is, geeft ondernemers een nieuwe mogelijkheid om te communiceren met hun klanten. Je moet deze nieuwe app zien als een Facebook bedrijfspagina, maar dan voor WhatsApp. Bedrijven kunnen er informatie in kwijt zoals e-mailadres, website en omschrijving van het bedrijf.

WhatsApp business
Foto: Tech Crunch

WhatsApp Business is te gebruiken op het web of als app, en het is mogelijk om de app te integreren in bestaande customer service tools, waarin bijvoorbeeld Facebook Messenger en de chat van de website geïntegreerd zijn. Klanten kunnen altijd zien dat ze met een bedrijf aan het appen zijn, dit zien ze een groen vinkje met de tekst ‘Verified business’.  Ook kan een bedrijf afwezigheidsberichten laten versturen, of snelle antwoorden om veelgestelde vragen op te lossen. Wat ook handig is voor bedrijven is het statistieken gedeelte, want meten is weten. Hierin kun je onder andere zien welke berichten het beste gelezen zijn.

Als klant kun je gewoon je eigen WhatsApp app blijven gebruiken, bedrijven zullen de WhatsApp Business app moeten downloaden. Hij is enkel nog niet beschikbaar in Nederland, maar dat zal snel het geval zijn.

Foursquare

Hebben jullie weleens een restaurant opgezocht in Fourquare? Of er een review gelezen of geplaatst over een winkel? Of gebruik je Swarm om in te checken waar je op dat moment bent zodat je vrienden dat weten?

Afgelopen week werd bekend dat Foursquare na 10 moeilijke jaren eindelijk de weg omhoog heeft gevonden. Met Foursquare kunnen mensen een restaurant zoeken, of op zoek naar naar een specifieke winkel. Als bedrijf is het van belang dat jij gevonden wordt, en niet jouw concullega, en daar is er in Nederland voor Foursquare nog een hoop terrein te winnen. Want veel bedrijven weten niet van het bestaan van Foursquare af.

foursquare

 

Foursquare heeft voor bedrijven advertentie mogelijkheden, waarbij de advertentie van het bedrijf getoond wordt aan mensen die in de buurt zijn, ook kunnen de statistieken van deze advertenties geanalyseerd worden. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem dan een kijkje op Foursquare.

Dat was de 3e social update, mocht je vragen of opmerkingen hebben laat dan een reactie achter. Anders tot de volgende social update!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *