Jawel het is zover, Google Plus stopt ermee…

Ik heb 2 jaar geleden al eens een blog gewaagd aan het vraagstuk of Google+ nog te redden is. Mijn antwoord was toen een gepaste ja, en enkel omdat mijn ervaring was dat er nog hele levendige communities waren op Google+ waar ik zelf ook actief was. En deze communities zijn er nog steeds, maar niet genoeg. Van de dagelijkse bezoekers op Google+besteed ±90% niet meer dan 5 seconden op het platform. Dat is schikbarend weinig, en dat vindt Google zelf dus ook.

Ik vraag me toch af waar het mis is gegaan. Tot een jaar of 3 terug zat ik meer op Google+ dan op Facebook. Ik deed er kennis op, had interactie met branchegenoten en zat in verschillende actieve communities. Gek genoeg gingen we met zijn allen steeds minder tijd op het platform besteden, maar waarom? Google heeft de afgelopen jaren wel wat wijzigingen aan het platform doorgevoerd, waaronder de scheiding van Google Hangouts, het toevoegen van Collecties en het loskoppelen van Google Foto’s. Zijn de wijzigingen dan de ondergang geworden? Of heeft de concurrentie van andere social media platformen Google+ de nek omgedraaid? Ik persoonlijk vond het loskoppelen van Google Hangouts een groot gemis, deze chatfunctie gebruikte ik veel binnen Google+, en eigenlijk nu helemaal niet meer.

Zoals ik zelf al aangaf, ik had op Google+ veel contact met branchegenoten, niet met (potentiële) klanten. Ik ben om die reden meer naar andere platformen getrokken waaronder Facebook en Instagram, daar zit mijn doelgroep. Als als we naar de cijfers van dagelijkse gebruikers kijken zit daar de doelgroep voor velen. Maar omdat meer en meer ondernemers op deze manier Google+ verlieten is Google+ een Ghosttown geworden, en dat zal Google+ voor altijd blijven.

Toch wel schrijnend dat Google+ het vierde social media platform van Google gefaald heeft:

Velen van ons zullen van bovenstaand rijtje alleen Google Plus herinneren. Google geeft de paar gebruikers die er nog zijn 10 maanden de tijd om afscheid te nemen van het platform. Google mijn bedrijf, de Google+ variant voor bedrijven én het vijfde social medium van Google zal blijven bestaan.

Google Maps

Google komt met de mogelijkheid om bedrijven te volgen in Google Maps. Als je in Google Maps een bedrijf zoekt, dan kun je straks op de volg knop drukken. Op deze manier gaat Google je dan op de hoogte houden mbt nieuws, evenementen en aanbiedingen van dit bedrijf. In het artikel hiervoor schreef ik dat Google+ ophoudt te bestaan, deze verandering voor bedrijven in Google Maps is een duidelijke insteek van Google welke kant ze op willen gaan. Via Google mijn bedrijf kunnen bedrijven Google Posts publiceren, deze posts zijn zichtbaar in Google Search, en zullen straks ook voor de volgers te zien zijn in Google Maps. De update wordt momenteel langzaam uitgerold, en als eerste op Android. Zodra ik de optie gespot heb zal ik jullie informeren met mijn bevindingen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.