Community management. Een term die je steeds meer hoort vallen. Maar wat is Community management nu precies?  

Verkeerd beeld community management

Ik hoor geregeld mensen zegen dat ze (junior) community manager zijn en zich de hele dag bezig houden met het plaatsen van social media berichten op de diverse social media kanalen. Een fout beeld helaas, ontstaan door de wildgroei van de velen social media functies met elk zijn eigen vaak overlappende functies. Denk hierbij aan conversatie manager, community manager en social media manager.Zoek de verschillen.

Wat houdt het in

Community management is meer dan berichten plaatsen alleen. Een community manager houdt zich onder andere bezig met het netwerk van het bedrijf op social media. Een community manager luistert online wat er gezegd word over jouw merk. Door te luisteren waar jouw volgers en vooral jouw doelgroep behoefte aan heeft kan de community manager daar de social media strategie op af stemmen. Daarnaast gaat een community manager online de interactie aan met zijn 1e en 2e graads netwerk om van zijn netwerk trouwe ambassadeurs van zijn bedrijf te maken.

Online ambassadeursemea hootsuite ambassador

Mond op mond reclame is de beste reclame die er is. Wat is er dan mooier dan een netwerk wat positief over jouw bedrijf of merk praat. Dit noemen wij (online) ambassadeurs, mensen die op social media positief over jouw bedrijf of merk berichten plaatsen. Door te luisteren naar deze ambassadeurs, en vooral door te laten zien dat je ze hoort en er ook daadwerkelijk iets mee doet versterkt een community manager de online status van zijn bedrijf of merk.

Wat kan community management voor jouw betekenen?

Heel veel om precies te zijn. Door online te lusiteren, oftewel social media monitoring, zorg je dat je weet wat er over jouw gezegd wordt. Dit is erg belangrijk voor het finetunen van jouw strategie. Monitoren kan ook jij, daar heb je geen dure programma’s voor nodig. Maak gebruik van Hootsuite, dit is een social media management tool waar je tabbladen en kolommen kunt aanmaken. Deze kolommen kun je dusdanig inrichten op zoekwoorden die van jouw van toepassing zijn.

Wat moet je doen

Ben jij een klein of middelgroot MKB bedrijf dan heb je niet altijd de mogelijkheid om voor elke functie aan te nemen, vaak werk je dan met combinatie functies. Zorg in ieder geval dat je iemand aanstelt die de online oren en ogen wordt van jouw bedrijf. En uiteraard niet alleen maar luisteren, maar er ook wat mee doen. Betrek jouw werknemers binnen jouw bedrijf bij het hele online gebeuren. Op die manier begrijpen ze waar je mee bezig bent en laat je ze betrokken voelen.

Vragen of community management?

Wil je naar aanleiding van dit artikel meer weten over community management of wat het voor jou kan betekenen? Ik help je graag verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *