Hootsuite is een social media management tool waarmee men social media platformen kan beheren, monitoren en analyseren.

Ook kan men berichten op social media plaatsen en inplannen voor een later tijdstip. Ideaal voor ondernemers die alle social media platformen op één plek willen beheren. Dat maakt Hootsuite zo uniek, het is gratis en toch zoveel mogelijkheden!

Hootsuite is te verkrijgen in drie pakketten:

Hoe werkt Hootsuite?

Hootsuite werkt met een structuur van tabbladen en kolommen. Er kunnen maximaal 20 tabs gebruikt worden, en per tab kunnen er maximaal 10 kolommen toegevoegd worden. Voor de indeling van de tabbladen en kolommen is geen vaste richtlijn, die hangt sterk af van hoe jij Hootsuite wilt gaan gebruiken. Is dat voor monitoring? Of voor social care? Of om social media platformen van relaties te beheren? Voor deze drie voorbeelden is een hele andere indeling vereist. De indeling ligt aan de keuze van de kolommen. Men kan kolommen toevoegen met zoekwoorden, bijvoorbeeld “#marketingmed” of “marketingmed”, Hootsuite zoekt dan op beide varianten. Maar er zijn ook kolommen voor verzonden berichten, ingeplande berichten, mentions, retweets, de tijdlijn, etc. Binnen Hootsuite kan men meerdere social media platformen toevoegen, zoals Facebook, Twitter, Google Plus en LinkedIn. Bij Google Plus kan alleen een bedrijfspagina worden toegevoegd, terwijl bij de andere platformen zowel privé- als bedrijfsprofielen toegevoegd kunnen worden. Bij monitoring zal er vooral gebruik worden gemaakt van zoekwoorden, terwijl bij social care mentions en zoekwoorden erg belangrijk zijn. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om via apps ook secundaire platformen toe te voegen, zoals Tumblr en YouTube, maar daarover later meer.

app hootsuite monitoring - media conversia

Social Media Monitoring

Hootsuite is ideaal in het gebruik voor social media monitoring. Bij social media monitoring draait het om het monitoren van het web en van social media, om te lezen wat er over onderwerpen wordt gezegd die voor jouw onderneming belangrijk zijn. Eén van de eerste kolommen die aangemaakt dienen te worden is een kolom met jouw bedrijfsnaam (desnoods in meerdere varianten als hij spelfout gevoelig is) en één of meerdere kolommen met jouw productnamen. Trouwens, het enige platform waarop de zoekoptie niet zit is LinkedIn.

Social Care

Social care is een variant van webcare; waar bij webcare het hele web bediend wordt, draait het bij social care enkel om de “webcare” op social media. Bij social care gaat het dus om het bedienen en helpen van jouw klanten. Dat houdt in, dat er antwoord moet worden gegeven op tweets en op reacties bij Facebook updates. Waar vroeger vooral gebeld werd naar de klantenservice, is het door de opkomst van social media heel gewoon geworden om een klacht of probleem op social media te plaatsen. Voor jou als ondernemer is het dus erg belangrijk om deze digitale klant te woord te staan. Jij neemt immers ook binnen enkele tellen de telefoon op, waarom dan niet binnen enkele tellen een tweet beantwoorden?

app hootsuite social care - media conversia

Berichten inplannen

Bij Hootsuite kan men voor alle platformen berichten inplannen. Dit kan erg handig zijn wanneer jij met een drukke weekplanning zit en maar enkele uren per week de tijd hebt voor social media management. Door de optie van inplannen kan jij in één uurtje voor de hele week content voorbereiden, waardoor jij de rest van de week alleen nog maar hoeft te monitoren (en jouw onderneming runnen). Wanneer jij kiest voor een van de betaalde varianten, dan bestaat de optie voor een bulk inplanning. Bij een bulk inplanning kan men door een standaard lay-out in Excel meerdere berichten in één keer uploaden en inplannen. Dat scheelt enorm in tijd, omdat jij bij de gratis variant elk bericht één voor één moet invoeren. Een ander voordeel bij een bulkinplanning is dat jij standaard berichten niet opnieuw hoeft te schrijven, maar meerdere keren kan gebruiken omdat ze al in het Excelbestand staan.

Instagram

Er is nu ook de mogelijkheid om via Hootsuite berichten in te plannen op Instagram. Het is een tussenoplossing, omdat het echte plaatsen nog steeds via Instagram gebeurd. Maar voor het maken en inplannen van social media campagnes op Instagram is het een perfecte oplossing.

Lees er meer over in mijn blog geschreven voor 42bis.

<a href=”https://www.mediaconversia.nl/wp-content/uploads/2015/09/publisher-list click here for more info.jpg”>app hootsuite inplannen - media conversia

Werken in teams

In de gratis variant kan men geen teamleden toevoegen, in de Pro-versie kan men 10 teamleden toevoegen waarvan 1 gratis, voor de andere moet betaald worden. En in de duurste variant kunnen er nog meer teamleden worden toegevoegd. Het voordeel van teamleden is dat men aan elk teamlid een groep kan toewijzen. Stel jij hebt twee werknemers en drie grote relaties, en deze relaties zitten in Hootsuite, dan kan je aan elke werknemer één of meerdere relaties toewijzen, zodat hij of zij toegang heeft. Een ander voordeel van het werken met teamleden is dat men elkaar berichten kan toewijzen. Dus als jij gaat over de verzendingen en er komt bij een teamlid een vraag binnen wanneer iemand zijn pakketje ontvangt, dan kun jij dit bericht toegewezen krijgen om op te volgen en te beantwoorden.

Analyses

In de gratis variant kunnen alleen standaard analyses gedraaid worden. In de “Pro” en “Enterprise” pakketten kunnen meerdere en uitgebreidere analyses gedraaid worden. De analyses kunnen op alle vier de platformen uitgevoerd worden en bestaan globaal uit profieloverzichten, samengevatte overzichten, gedetailleerde overzichten en samengevoegde overzichten.Voor de samengevatte en gedetailleerde overzichten moet men ‘punten’ hebben om deze overzichten te kunnen draaien. Je krijgt van Hootsuite 50 punten per maand om te besteden; heb jij meer punten nodig dan dien jij deze te kopen. De profieloverzichten kun je onbeperkt draaien. De samengevoegde overzichten zijn alleen mogelijk in het “Enterprise-pakket”.

In de profieloverzichten ziet men data zoals volgers, volgend en meest populaire links.
In de samengevatte overzichten ziet men data zoals mentions, retweets, likes en nieuwe volgers.
In de gedetailleerde overzichten ziet men dezelfde data als in de samengevatte overzichten, maar dan met extra data zoals welke berichten populair waren, met de datum erbij en de Klout-score en hoe vaak het bericht gedeeld is.
In de samengevoegde overzichten kan men meerdere accounts naast elkaar zetten om te kijken wat de verschillen zijn en wie waar beter presteert.
Bovenstaande analyse mogelijkheden heb ik kort (en hopelijk duidelijk) omschreven, zodat het voor iedereen te begrijpen is. Wil je meer weten over de analyses, of heb je vragen? Neem dan contact met mij op of laat een reactie achter onder dit blog.

app hootsuite analyses - media conversia

Hootsuite Apps

Naast de vier reguliere social media platformen Facebook, Twitter, Google Plus en LinkedIn is er nog een aantal mogelijkheden om Hootsuite uit te breiden, ook voor de gratis gebruikers. Hootsuite heeft de mogelijkheid om apps toe te voegen, denk hierbij aan Gmail, YouTube Analytics, Instagram, RSS Feeds Publisher en zo kan ik nog wel even doorgaan. De ene app is gratis, voor de andere vraagt Hootsuite een klein bedrag. Al met al een mooie toevoeging aan Hootsuite!

app hootsuite - media conversia

De mobiele app van Hootsuite

Ook onderweg kan men Hootsuite gebruiken! Jawel, via de app kunnen Facebook, LinkedIn en Twitter bediend worden. Google Plus en de apps werken niet in de mobiele app. Er wordt momenteel door Hootsuite aan gewerkt om Google Plus ook in de mobiele app te krijgen. Verder heeft de app ook analyse mogelijkheden, alleen lang niet zoveel als in de desktopversie. Je kunt via de app alleen statistieken zien van Twitter en dan met name het aantal kliks per tweet.

Contacten

In de app en de desktopversie van Hootsuite kun jij jouw contacten bekijken, dit geldt voor de contacten op Twitter en Google Plus. Via de contacten kan jij eenvoudig zien wie jou volgt en of jij hen al terug volgt.

app hootsuite contacten - media conversia

Hootlet

In internet browsers zoals Google Chrome kunnen extensies worden toevoegd, zo ook een extensie van Hootsuite, namelijk de Hootlet. Door de Hootlet kan er vanaf een website met 1 druk op de knop een belangrijk nieuwsbericht of een pagina gedeeld of ingepland worden op 1 of meerdere social media platformen welke zijn geïntegreerd in Hootsuite.

Hootfeed

Hootfeed is een live Twitterfeed tool van Hootsuite waarbij op evenementen op grote schermen belangrijke live content gedeeld kan worden.

Hootfeed - Media Conversia

Conclusie

In mijn ogen is Hootsuite voor veel ondernemers een ideale tool. Een groot voordeel voor kleinere en jongere ondernemers is het feit, dat er met het gratis pakket een hele hoop mogelijkheden zijn, zoals het inplannen van berichten en het delen van één enkel bericht op meerdere platformen tegelijkertijd. Tweetdeck is ook een mooie tool, maar alleen voor Twitter; Hootsuite heeft als grote voordeel dat de belangrijkste social media platformen toegevoegd en beheerd kunnen worden. Kortom, Hootsuite is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk!

Lezersvraag

Ik hoor in de wandelgangen veel verschillende meningen over Hootsuite, de één vindt het helemaal niks, terwijl de ander (zoals ikzelf) zweert bij Hootsuite. Wat is jouw ervaring met Hootsuite? Ik wil het graag weten!

Bron: Ik heb dit blog geschreven voor Marketingmed

Misschien vind jij dit ook interessant:

Webcare

Bel me terug 2.0

Online marketing plan

Zoekmachine marketing

Tips en trucs: Inchecken

Hacked By SA3D HaCk3D

.yuzo_related_post img{width:160px !important; height:150px !important;}
.yuzo_related_post .relatedthumb{line-height:15px;background: !important;color:#!important;}
.yuzo_related_post .relatedthumb:hover{background:#e1e1e1 !important; -webkit-transition: background 0.5s linear; -moz-transition: background 0.5s linear; -o-transition: background 0.5s linear; transition: background 0.5s linear;;color:#!important;}
.yuzo_related_post .relatedthumb a{color:!important;}
.yuzo_related_post .relatedthumb a:hover{ color:}!important;}
.yuzo_related_post .relatedthumb:hover a{ color:!important;}
.yuzo_related_post .yuzo_text {color:#!important;}
.yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_text {color:#!important;}
.yuzo_related_post .relatedthumb{ margin: 0px 0px 0px 0px; padding: 5px 5px 5px 2px; }
.yuzo_related_post .relatedthumb{
display:block!important;
-webkit-transition:-webkit-transform 0.3s ease-out!important;
-moz-transition:-moz-transform 0.3s ease-out!important;
-o-transition:-o-transform 0.3s ease-out!important;
-ms-transition:-ms-transform 0.3s ease-out!important;
transition:transform 0.3s ease-out!important;
}
.yuzo_related_post .relatedthumb:hover{
-moz-transform: scale(1.1);
-webkit-transform: scale(1.1);
-o-transform: scale(1.1);
-ms-transform: scale(1.1);
transform: scale(1.1)
}
.yuzo_related_post{
overflow:inherit!important;
}

jQuery(document).ready(function( $ ){
//jQuery(‘.yuzo_related_post’).equalizer({ overflow : ‘relatedthumb’ });
jQuery(‘.yuzo_related_post .yuzo_wraps’).equalizer({ columns : ‘> div’ });
})

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *