Als je online marketing gaat inzetten, dan is een online marketing plan absoluut noodzakelijk. In een online marketing plan wordt het plan van aanpak beschreven hoe het internet ingezet gaat worden om de online doelstellingen te halen. Hieronder staan een aantal punten vermeldt die worden omschreven in een online marketing plan.
- Wie zijn de doelgroepen?
- Hoe gaan deze doelgroepen bereikt worden?
- Welke middelen gaan we inzetten?
- Welke social media kanalen gaan we inzetten?
- Hoe wordt conversie gecreëerd?
- Hoe ziet de markt eruit?
- Wie zijn de concurrenten?
Door op deze vragen antwoord te geven leg je de basis voor jouw online marketing plan. De antwoorden op deze vragen zijn cruciaal en bepalen de online koers. Zonder deze koers met online marketing beginnen kan uiteraard, maar ervaring leert ons dat men na verloop van tijd uit koers raakt en dan uiteindelijk roept dat online of social media marketing niet werkt.
Let op: een online marketing plan hoeft echt geen boekwerk te worden van 100 pagina’s, 99 is meer dan genoeg… Nee zonder gekheid, een online marketing plan hoeft niet groter te worden dan 1, 2 maximaal 3 A4 tjes.
Onderdelen van een online marketing zijn:
- Search Engine Optimization (SEO)
- Search Engine Advertising (SEA)
- Social media marketing
- E-mail marketing
- Content marketing
- Viral marketing
- Buzz marketing
- Webdesign
- Webcare
- Monitoring
Zoals je ziet bevat online marketing velen onderdelen, dat betekend veel mogelijkheden. Maar waar mogelijkheden zijn bevinden zich ook hobbels in de weg. Een online marketing plan kan deze hobbels zeker niet allemaal voorkomen want we kunnen niet voorzien wat de toekomst ons brengt, maar het zorgt ervoor dat je een leidraad hebt die je door deze hobbels heen helpt.
Vragen over jouw online marketing plan?
Heb jij vragen over jouw online marketing plan of wil je advies hebben? Neem dan contact met mij op, dan help ik jou graag verder.