Ieder jaar begint met voornemens, zo gaat dat. Wat zijn jouw voornemens voor 2016? Zijn die juist zakelijk of ook persoonlijk? Ik heb om mijn heen al veel mensen horen zeggen dat ze in 2016 meer met social media moeten doen. Goed plan, ik ga jou uitleggen hoe Hootsuite jou kan helpen bij dit goede voornemen.

Als we kijken naar meer op social media aanwezig zijn dan lopen veel mensen vast op tijd. Want in Nederland blijft bij veel bedrijven social media een ondergeschoven kindje. Veel werkgevers vinden het belangrijker dat die offerte af is in plaats van dat jij als werknemer actief bezig bent om een online ambassadeur van jullie bedrijf te zijn.

Hootuite goede voornemensPlanning

Zoals bij zoveel dingen in het leven is een planning erg belangrijk. Hootsuite heeft een planningsoptie. Dat wil zeggen dat jij berichten kan inplannen voor een later tijdstip. Weet jij dat je de aankomende dagen druk bent maar je wilt toch een aantal blogs vanaf jullie website delen op social media dan plan je ze in op de voor jouw gewenste tijden. Je kan ook ervoor kiezen om Hootsuite deze blogs voor jou in te plannen. Hootsuite kiest dan tijden waarvan Hootsuite denkt dat dit goede momenten zijn om deze blogs te delen.

Als je meerdere berichten hebt ingepland dan kun je deze terug vinden in de kalender. in deze kalender kun je een selectie maken van welke social media kanalen je de ingeplande berichten wilt zien. Op deze manier zie je erg overzichtelijk wanneer welk bericht het nest verlaat en over er ergens iets verkeerd geplant staat.

Bulkplanning

Naast de planning zoals zoals we hierboven hebben besproken is er ook een mogelijkheid voor een bulkplanning. Men neemt een CSV bestand met een specifieke opmaak. Deze is te downloading in het Hootsuite dashboard. Let op dat je dus geen standaard excel lay-out neemt, deze werkt niet. Je hebt echt de CSV lay-out nodig.

In de bulkplanning kun je per regel een bericht met een datum invoeren. Als jij elke dag een standaard tweet wilt versturen dan heb je afhankelijk van de maand 30 regels. Wil je de maand erop ook voorbereiden komen er nog eens 31 regels bij. Dit CSV bestand upload je in jouw Hootsuite dashboard en de tweets voor de komende twee maanden zijn ingeplant. Daar hoef je jezelf dus al niet meer druk over te maken.

app hootsuite monitoring - media conversiaZoekkolommen

In jouw Hootsuite dashboard kun je 20 tabbladen aanmaken met elk 10 kolommen. Door zoekkolommen aan te maken kun je opzoek gaan naar berichten die relevant voor jouw zijn. Dit is handig want als je wacht tot je deze berichten in jouw tijdlijn voorbij ziet komen kun je lang wachten. En houd er rekening mee dan je meerdere zoekwoorden per kolom kan invoeren, dit is aan te raden anders ben je snel door jouw beschikbare kolommen heen.

Lijsten

Twitter heeft de mogelijkheid voor ‘lijsten’, ik zie nog te vaak dat mensen niet weten dat deze optie er is. Een gemiste kans! Als je op Twitter veel mensen volgt en deze mensen plaatsen geregeld op Twitter dan kan je tijdlijn behoorlijk vol zijn. Met lijsten verdeel je jouw tijdlijn onder in groepen. Jouw leveranciers plaats je in een lijst leveranciers en jouw collega’s plaats je in een lijst collega’s. Als je wilt zien wat jouw collega’s getwitterd hebben dan bekijk je de lijst in plaats van jouw collega’s zoeken en misschien tegenkomen in je tijdlijn.

Je kunt zelf lijsten maken en mensen toevoegen, deze krijgen dan een melding dat ze zijn toegevoegd aan een lijst. Of je kunt jezelf abonneren op een lijst waaraan jij bent toegevoegd. Handig om te weten is dat je mensen kan toevoegen aan een lijst zonder dat jij ze volgt. Deze lijsten kun je toevoegen aan Hootsuite als een kolom. Als je een tabblad ‘Lijsten’ aanmaakt en daar een aantal lijsten in plaatst dan kun je in één oogopslag zien wat er in jouw belangrijkste lijsten getweet wordt.

app hootsuite analyses - media conversiaHootsuite apportages

Als je bovenstaande gedaan hebt wil je natuurlijk ook weten hoe jouw berichten het doen online. Dit kun je via Hootsuite regelen door middel van de rapportages. De rapportages werken doormiddel van modules. Standaard krijg je 50 punten, elke module kost punten. Meer modules is mogelijk maar dan moet je punten bijkopen. Maar mijn ervaring heeft mij geleerd dat ik goed afkan met deze 50 punten.

Je kunt de rapportages helemaal zelf samenstellen. En je kunt de lay-out van de rapportage ook aanpassen. Dus als je een rapportage maakt voor iemand anders dan kun je zijn gegevens erin vermelden inclusief logo. Je kunt een rapportage maken enkel voor Twitter of een mix van platformen. Of je maakt een rapportage met enkel de groei in volgers van alle toegevoegde social media platformen. Zoals je ziet is de keuze reuze.

Als je hulp nodig hebt bij het samenstellen van een rapportage. Of heb je een andere vraag, neem dan contact met mij op.

Meer leren over Hootsuite? Check hier onze Hootsuite community.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *